Thursday, April 10, 2008

jalan-jalan cari makan

Aku sebenarnya teringat nak tulis sbb smlm kitorang tak sempat nak masak... hubby letih baru balik dari KL. maka.. singgah je la beli nasi lemak kat Bedong. Mak cik ni punya nasi lemak mmg best... Bayangkan semalam kitorang beli nasi lemak 2 polisterin penuh, 3 ketul ayam goreng berempah, kentang goreng, telur rebus yg separuh tu 3, kerang sambal sket....hati ayam 2 ketul, pas tu dgn ikan bilis dan kacang macam biasa.... baru.. RM8. biar betul. masa makan tu aku siap cakap... mak cik ni ambik untung ke idak..

mmg masa aku baru pindah ke Kedah 2 thn lepas... aku mmg rasa la harga makanan kat sini murah sangat. Sepanjang 28 tahun aku dok di KL/Selangor jek. Kiranya last 2 years first time aku merasa dok luar KL/Selangor.... walaupun mak ayah aku lahir Penang.... tapi kami semua menetap kat KL/Selangor.... my parents pun berpindah balik ke Penang lepas aku dah berpindah dulu ke Kedah. Kat KL mana nak cari harga sate secucuk 30sen.. murah... murah.. last 2 weeks hubby beli sate kat pasar malam Taman Ria... lagi terkejut 25 sen je secucuk.

Nasi lemak yg aku makan pagi2 50sen jek.. cukup mengeyangkan. kadang2 aku makan kuih jek. 4 ketul RM1.
Sbb tu la... berat badan aku bertambah semenjak pindah ke Kedah ni. makanan murah.... kira mewah la makan. walaupun gaji kami tak besar mana.... tp tak risau la bab2 makan ni... insyaAllah cukup...

Tapi kat Kedah ni pun ada gak area2 yg dah mahal mcm kat Sg Petani.... Kat Gurun pun dah mahal... tambah2 kat industrial area.... Ada gak rege mengalahkan kat KL. Kami pun dah lama tak makan nasi campur kat KL la ni. tak tau la camana harga dia. kalau balik KL pun makan kat umah mentua.... kalau keluar jalan2 pun. biasa pi fast food jek.

Dulu kami dok Guar Cempedak. Org Kedah sebut Guaq... situ murah...kalau pegi ke Yan.. lagi murah... Aku penah kirim kat tea lady tempat aku belikan kuih. mak aih.. 4 ketul RM 1 gak tp besar2...
tu tak pi ke area Jeniang ke... Sik ke... mmg murah. aku penah kirim nasi lemak kat kawan yg dok situ... RM1 je... tp ada ayam tu.... mmg la ayam dia tak besar mana... tp consider ok sangat2....

Aku sendiri pun tak sangka akan menetap di Kedah.... ingatkan selama2nya dok KL/Selangor.

1 comment:

MN said...

hi marisa,
best nyer dapat harga makanan murah2 kan?
betul la kata u, kat KL/Sel mana la nak dpt harga cenggitu...
tapi yg hanginnyer ada yg mahal tp hampeh!! TAK SEDAP...