Friday, July 11, 2008

Nenek oh nenek....

Aku sebenarnya tengah berfikir satu benda ni.... berlaku depan mata aku.... Seorang nenek kepada 9 anak... skrg baru kena strok... (lumpuh)....dan nyanyuk sket.... selama ni sorang anak ni je yg bela.... lain2 anak setakat jenguk je la... hulur pun sesekali.. tu pun bukannya banyak sangat. Skrg bila nenek tua tu dah lumpuh... anak yg selama ni jaga mcm terasa bebanan.... lantas dia meminta pertolongan adik-beradik lain.... masing2 memberi pendapat... setiap anak kena jaga... so setiap 3 bulan rotate la.... salah seorang anak nenek ni...suami dia pun ala2 penah kena strok.... jalan pun bertongkat. Anak nenek ni enggan menjaga ibunya sbb suami dia pun sama kena perlu dijaga. Patut ke anak dia buat begitu?
Pada pendapat aku la.... kalau tak nak semua jaga... kot susah nak bawak nenek tu ke sana ke mari... apa salahnya yg adik beradik lain tu bg la sorang RM50 kat yg jaga tu... kalau dah 8 org lain bg sorang rm50.. kan ke dah rm400. cukup la kan kos nak jaga sorang nenek....
Kesian kat kat nenek ni.... betul la ungkapan seorang ibu boleh jaga 10 anak... 10 anak... belum tentu mampu menjaga seorang ibu.

7 comments:

Ms Lola said...

Marisa,
Betul, walaupun sedikit contribution yg diberikan oleh setiap org anak, sekurang-kurang nye ringan la sikit beban anak yg sorg tu nak menjaga mak nye.

Semoga kita semua tak menjadi seperti anak2 nenek tu yg lain. Nauzubillah

rizza said...

betul tu...
kesian kan...

mrs noba said...

isk..kesian nenek tu...
tapi itu la penyakit masyarakat sekarang...

Marisa said...

aku pun kesian..tp kan.... patut ke anak dia yg husband dia kena stroke tu jaga mak dia. Mesti serba salah kan?

Yan said...

tanggungjawab jaga mak ni, jatuh kat anak lelaki.. anak ppuan, kena dengar cakap husband..

kalau anak ppuan ni, untung ada menantu yg ada peri kemanusiaan, alhamdulillah..

Helena said...

mmm.... mmg helena dah tengok depan mata...benda ni terjadi.... mmg sedih sangat....

Harap2 masa kita nanti, tak ada la jadi bebanan pada anak2 kan? Anak dah la tak ramai...

Marisa said...

tu la... bila fikir2 balik... takut sgt jadi benda2 tak elok pada kita.... mintak dijauhkan benda2 mcm ni....