Tuesday, February 17, 2009

Lu pikir la sendiri

My parents baru je dpt jiran baru. Jiran sebelum ni telah berpindah ke rumah lain... depa beli rumah lebih besar.... Tujuan saya bukan la nak mengata ke apa ke.... depan rumah my parents neighbour ada la pokok yg besar.... masuk je org baru... depa pi trim sket pokok tu... ok la kan.... sbbnya pokok tu punya la besar sampai nak tgk keta pun payah....nampak pokok je. Tapi yang jadi isunya... apa la bengong sangat orang tu... dia pi buang segala dahan2/ranting2/daun2 dlm longkang depan rumah. Tak de kesedaran sivik langsung. Gilo ko apo buang sampah depan rumah sendiri. Ayah aku perasan air longkang tu tak mengalir dan ada sket bau.... tgk2....penuh sampah dalam longkang jiran kami. Kebetulan masa tu ada pulak pak cik majlis perbandaran dok bersihkan jalan.... ayah aku pi panggil la orang tua tu tolong buangkan sampah2... Ayah aku bg la rm10 buat upah....

Macam ni punya orang pun ada ka? Tak leh fikir agaknya.... kalau ikutkan... patutnya kuarkan sampah2 dlm longkang rumah dia.. longgokkan depan pintu rumah dia... baru dia tau. Lu pikir la sendiri. Tak reti2 agaknya...

4 comments:

Fid said...

ohh depa mmg tak reti pk

Erna said...

ni lah mentaliti orang kita..haish!!

Marisa said...

fid,
mmg tak reti la depa.

erna,
tu la... geram sgt. rasa cam nak letak surat layang dlm peti box depa

Pink Mama said...

Hi, I link your blog ya :)